Serwowanie większych porcji warzyw przy wszystkich posiłkach spowodowało, że dzieci zjadały ich średnio o 68 procent więcej (dodatkowe 21 gramów dziennie) – pokazał czterotygodniowy eksperyment z udziałem 67 dzieci w wieku od 3 do 5 lat.

Jako warzywa testowe zespół badawczy wykorzystał brokuły i kukurydzę. Naukowcy postanowili podwoić ilość podawanych do posiłków warzyw i zwiększyli porcje z 60 do 120 gramów. Chcieli sprawdzić, czy serwując dzieciom większą ilość zdrowych przekąsek, wpłyną na zmianę ich zachowań żywieniowych.

– Zaobserwowany przez nas wzrost spożycia warzyw jest równy około jednej trzeciej porcji lub 12 proc. dziennego zalecanego spożycia warzyw dla małych dzieci. Stosowanie tej strategii może być przydatne dla rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy próbują zachęcić dzieci do spożywania zalecanej ilości warzyw w ciągu dnia – mówi ekspert ds. żywienia Hanim Diktas z Pennsylvania State University.

Mądrze komponuj dania dla swoich dzieci

Co ciekawe naukowcy zauważyli też, że ważne jest odpowiednie komponowanie dań i podawanie warzyw z określonymi posiłkami. W badaniu brokuły i kukurydzę podawano na przykład z paluszkami rybnymi, ryżem, musem jabłkowym czy daniami mlecznymi.

– Wybraliśmy produkty, które ogólnie były lubiane, ale nie były to ulubione dania dzieci. Jeśli zaserwujesz warzywa obok nuggetsów z kurczaka, możesz się rozczarować – przyznaje dietetyczka Barbara Rolls z Pennsylvania State University.

Rolls dodaje, że w badaniu uwzględniono warzywa, które aż 76 procent dzieci oceniło jako „w porządku” lub „pyszne”. Dodajmy, że warzywa były podawane bez soli, masła, czy innych dodatków. Niewykluczone, że w przypadku innych warzyw – mniej cieszących się uznaniem dzieci – wynik mógłby być inny – podkreślają autorzy badania.

Pięć porcji warzyw dziennie zapewnia zdrowy rozwój dziecka

Impulsem do przeprowadzenia badań był fakt, że większość dzieci nie spożywa wystarczającej dziennej ilości warzyw. Wytyczne Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego mówią o dziennej porcji odpowiadającej objętości 1,5 filiżanki. W Polsce Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego podaje, że dziecko przyjmujące stałą dietę powinno spożywać pięć porcji warzyw dziennie (jedna porcja to jedno warzywo lub szklanka soku przecierowego).

W tej sytuacji każda strategia na przemycenie do diety niejadka większej ilości warzyw jest warta przetestowania. – Ważne jest, aby podawać dzieciom dużo warzyw, ale ważne jest również, aby podawać im te, które lubią, ponieważ [warzywa] muszą konkurować z innymi pokarmami na talerzu – mówi Rolls.

– Rodzice mogą sobie z tym poradzić stopniowo podając dzieciom nowe warzywa, gotując je w sposób, w jaki ich dziecko lubi, i eksperymentując z różnymi smakami i przyprawami – dodaje dietetyczka.

Potrzebne dalsze badania nad zachęcaniem dzieci do jedzenia warzyw

Autorzy badania chcą przeprowadzić dalsze testy, aby sprawdzić, jak będą sprawdzać się różne wielkości porcji, a nawet substytuty żywności. Przewidziano też punkt krytyczny badań jako ten, w którym zwiększenie porcji zakończy się pozostawieniem większej ilości resztek jedzenia – nie można przecież powiększać porcji w nieskończoność.

Co ciekawe, również u dorosłych zaobserwowano podobne efekty – zwiększenie zjadanych porcji warzyw – ale ich uzyskanie nie było tak proste, jak w przypadku dzieci, gdzie wystarczyło dołożyć więcej warzywnych dodatków do posiłku. W grupie dorosłych znaczenie miały np. rodzaje warzyw, potrawy, z którymi były podawane oraz to, czy zwiększono także porcje innych produktów, czy tylko warzyw (w badaniu zwiększono tylko porcje warzyw, pozostałe składowe dania zostały niezmienione).

 

Źródło: Appetite.