1. Opisuj, a nie oceniaj.

Ocena powoduje automatyczną obronę, więc zamiast mówić „Jesteś zamknięty na inne pomysły…”, opisz sytuację „Wolisz jechać na kemping. Byliśmy tam trzy lata z rzędu, może rozważysz jeszcze inne pomysły?”.

2. Dąż do rozwiązania problemu, a nie kontroli.

Kontrolując drugą osobę, możemy się upierać przy szczegółach, wycofywać z komunikacji lub radykalnie zakończyć temat, stawiając na swoim: „Nie zrobię tego i koniec”. Zamiast tego możesz wziąć głęboki oddech i powiedzieć „Możemy rozwiązać ten problem. Ja wysłucham ciebie, a ty, proszę, wysłuchaj mnie. Wskażemy wspólnie kilka możliwości”.

3. Bądź spontaniczny zamiast stosować strategię.

Jeśli z góry przewidujemy kolejne kroki rozmowy, ważymy każde słowo, odraczamy komunikaty lub stosujemy ogólniki – druga strona może się czuć manipulowana. To frustrujące. Zamiast więc mówić: „Jeszcze wrócę do tej kwestii”, powiedz wprost: „Nie uważam tak. Pomówmy o tym”.

4. Bądź empatyczny, nie neutralny.

Kiedy chcemy zachować neutralność, najczęściej chowamy się za schematami lub procedurami. Jak nauczyciel, który
mówi do matki ucznia: „W przypadku pani syna zastosujemy takie procedury”. Zamiast tego można powiedzieć „To najskuteczniejsze, co mogę zrobić w przypadku pani syna. Co pani o tym myśli?”.