Pediatrzy ostrzegają, że zbyt duży i wczesny dostęp do urządzeń z dotykowymi ekranami ma niepokojący wpływ na rozwój dzieci. Pediatra Sally Payne, z Heart of England Foundation NHS Trust przekonuje: “ Młodzi ludzie trafiają do szkół z zupełnie inną siłą i zręcznością dłoni niż przed dziesięcioma laty. Gdy dostają do ręki ołówek w szkole, nie potrafią go trzymać, brakuje im fundamentalnych umiejętności. Żeby utrzymać takie narzędzie potrzeba silnych mięśni w palcach.”

Co się zmieniło przez 10 lat? Obecnie wielu rodzicom znacznie łatwiej jest uspokoić i zająć dziecko dając mu do zabawy tablet z grą lub filmem niż zachęcać je do zabaw manualnych klockami, zabawkami lub ćwiczeniami ruchowymi. W rozmowie z The Guardian matka sześcioletniego chłopca, który musi korzystać z dodatkowych zajęć z terapeutą zajęciowym by poprawić zdolność dłoni, przyznaje się do błędu: “Dawałam synowi znacznie częściej technologiczne gadżety do zabawy niż tradycyjne zabawki. Kiedy trafił do szkoły zadzwoniono do mnie z niepokojem. Okazało się, że trzyma w ręku ołówek tak jak jaskiniowcy trzymali patyki. Nie umiał w żaden inny sposób go złapać, a przez miał poważne problemy z rozpoczęciem nauki pisania.”

W tej sprawie nie przeprowadzono jeszcze dokładnych badań, które jasno obwiniłyby nowoczesną technologię o problemy sprawnościowe dzieci. Obecnie zmienia się także podejście do nauki pisma i w niektórych szkołach krajów Zachodu obok ołówka i długopisu uczniowie od początku edukacji korzystają z tabletów. Mają także do nich nieograniczony dostęp po zajęciach, przeglądają na nich strony internetowe, korzystają z multimediów.

Motoryka dziecka przez ekspertów dzielona jest na dwie osobne kategorie: dużą i małą. Pierwsza dotyczy sprawności ruchowej takiej jak bieganie, chodzenie, skakanie. Mała natomiast odnosi się zręczności manualnej. Jak przekonują pediatrzy i terapeuci rozwój jej powinien być wspierany przez zabawy i wspólne ćwiczenia. Przykłady? Wspólne rysowanie, zabawy z plasteliną, budowanie z klocków, przygotowywanie posiłków (krojenie, mieszanie, segregowanie), składanie ubrań. Świetnie sprawdza się tutaj także wspólne muzykowanie i nauka gry na instrumentach. Brak odpowiedniego przygotowania manualnego dziecka nie tylko może doprowadzić do jego kłopotów w szkole, ale także do trudności w późniejszym życiu, gdzie brak rozwiniętej zręczności rąk utrudni wykonywanie precyzyjnych czynności. 

Karin Bishop z Królewskiego Kolegium terapeutów zajęciowych dodaje: “Nie ma wątpliwości, że technologia zmieniała świat i nasze dzieci będą w nim dorastać. Choć znamy wiele pozytywnych efektów tej zmiany, mamy też coraz więcej dowodów na wzrost interakcji wirtualnej, dzieci spędzają znacznie więcej czasu w domach i coraz mniej na zajęciach rozwijających fizycznie.”

Przykłady trzymania narzędzi do pisania:

Prawidłowy