Te platformy to między innymi TikTok. Nieoficjalnie wiadomo, że do Polski ma wejść możliwość robienia zakupów w popularnej aplikacji podczas transmisji prowadzonej na żywo. Można upatrywać się w tym powrotu do tradycji zakupów w czasie emisji programu telewizyjnego, ale TikTok umożliwi sprzedaż na skalę, o której telezakupy mogły tylko pomarzyć.
TikTok rzuci wyzwanie sklepom internetowym
Do Polski ma wejść TikTok Shop. Tak właśnie nazywa się funkcja, która umożliwia kupowanie produktów w czasie transmisji na żywo. Widzowie mogą więc oglądać produkt w akcji i zdobyć informacje o nim przed zakupem, a by go zdobyć, nie muszą wychodzić z aplikacji. To oznacza, że można utrzymać zaangażowanie potencjalnego klienta przez dłuższy czas.
Czytaj też: Jakim mediom ufają Polacy? YouTube prowadzi, TikTok w ogonie
Dla odbiorców zaś jest to sposób na połączenie nieprzerwanej rozrywki z możliwością uzupełnienia braków w domu czy garderobie. Wnikliwi od razu zauważą, że sprzedaż w ten sposób wykorzystuje spontaniczne zachowania użytkowników TikToka. Dotknięcie przycisku prowadzącego do zakupu będzie tak samo łatwe, jak wysłanie wirtualnego serduszka w czasie oglądania transmisji. To z pewnością doprowadzi do fali zakupów robionych pod wpływem chwili. Dla jednych to źle, dla innych wręcz przeciwnie.
Sprzedaż przez TikTok jest logicznym krokiem. To właśnie tam młodzi konsumenci poszukują produktów. Stamtąd czerpią informacje i inspiracje. To nie Google, ale właśnie TikTok jest ich oknem na świat. W USA już 64 proc. „zetek” deklaruje, że regularnie wyszukuje informacje o trendach, markach i produktach na TikToku. Gdy chodzi o modę, styl i kosmetyki Google został w tyle.
W Europie na pierwszy ogień poszła Wielka Brytania. TikTok Shop jest tam dostępny już od kilku lat. W 2024 był najszybciej rozwijającą się platformą sprzedaży detalicznej online. Przez TokToka handluje ponad 200 tysięcy podmiotów. Na tej liście jest nawet Lidl.
Poza tym TikTok Shop jest dostępny też we Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech i Włoszech. Działa także w USA, Meksyku, Japonii i oczywiście w Chinach.
Przy tym trzeba pamiętać, że TikTok jeszcze nie ogłosił ekspansji TikTok Shop na Polskę. Naszego kraju nie ma w jawnych planach na najbliższe miesiące. Należy więc spodziewać się, że nowość pojawi się raczej w 2026 roku, niż jeszcze w roku bieżącym.
Brzoska: InPost nie będzie patrzył z boku
Nasz rynek handlu internetowego jest zaskakująco trudny. Allegro tak się na nim okopało, że niejeden zagraniczny konkurent musiał wywiesić białą flagę i spakować manatki. Jednak TikTok ma szansę ruszyć z kopyta. Polscy konsumenci z najmłodszych pokoleń także uważają, że chińska platforma to dobre źródło informacji o tym, co warto kupić. Nie jest to jeszcze taki poziom jak w USA i wszystkim daleko do Chin, ale w zmiany wiszą w powietrzu.
TikTok Shop na pewno będzie ważnym graczem na rynku e-handlu w Polsce, ale nie będzie sam. Kolejnym doradcą zakupowym będzie sztuczna inteligencja. ChatGPT już teraz doradza produkty, poproszony wybierze najlepszy dla konkretnych potrzeb, a finalnie pomoże go kupić. Amerykańskie badania informują, że już teraz 45 proc. użytkowników używa AI w czasie zakupów. Polacy również korzystają w ten sposób z czatbotów. Nic dziwnego, że firma OpenAI dodała możliwość umieszczania odnośników do produktów bezpośrednio w rozmowach z czatbotem.
Czytaj też: Polacy pokochali nową technologię. Zabierają ją… na zakupy
Przedsiębiorcy muszą być gotowi, by porzucić stare przyzwyczajenia. Niektórzy już są. Rafał Brzoska potwierdził, że te zmiany wywołają wstrząs na rynku handlu internetowego. Jego InPost będzie jednak gotowy:
Wszyscy zaobserwujemy już przed końcem roku całkowitą zmianę sposobu dokonywania zakupów – zapowiada. I zaznacza, iż InPost do tej rewolucji już się przygotowuje. […] My nie będziemy jej tylko obserwować. Będziemy częścią tej zmiany.
Andrzej Ciesielski, prezes firmy Furgonetka, uważa, że zakupy w ChatGPT to największa rewolucja od pojawienia się internetu. Tradycyjne sklepy internetowe nie będą już miejscem robienia zakupów. Będą zapleczem dla plejady kanałów społecznościowych i AI.