Dzieci, które w tym roku rozpoczęły naukę, ukończą szkoły średnie i wejdą na rynek pracy w 2025 roku. Nie wiemy, co do tego czasu wydarzy się na świecie i jak zmieni się życie społeczne. Tymczasem edukacja w obecnym kształcie uczy posługiwania się schematami. Przyzwyczaja do powtarzania działań, które dziś się sprawdzają, ale niestety, nie przygotowuje na nadchodzące zmiany.

„Kreatywność jest teraz w edukacji tak samo istotna jak nauka pisania i czytania. I powinniśmy traktować je na równi” - przestrzega tymczasem sir Ken Robinson, ekspert w dziedzinie edukacji. Zwłaszcza że kreatywność jest czymś, z czym każdy z nas przychodzi na świat i jako dziecko korzysta z niej przy podejmowaniu właściwie każdej aktywności. Do momentu, kiedy to dorośli zaczynają nas uczyć, jak powinien wyglądać świat i co jest możliwe, a co nie.

Ponad poziomy

Wyobraźnia i kreatywność ułatwiają zapamiętywanie i efektywną naukę

Na szczęście kreatywność można rozwijać mimo przejścia przez skostniały system edukacji. Da się ją udoskonalać tak jak pamięć, szybkie czytanie czy kondycję fizyczną, a korzyści z twórczego myślenia wykraczają daleko poza kreatywne rozwiązywanie problemów. „Uczestnicy treningu [kreatywności - przyp. red.] zazwyczaj stają się bardziej otwarci na nowe doświadczenia, inaczej się odnoszą do kolegów lub współpracowników, wykazują większą samodzielność w planowaniu i wykonywaniu pracy zawodowej” - podkreśla prof. Edward Nęcka, psycholog z Uniwesytetu Jagiellońskiego i autor książki „Trening twórczości”.

Dowiedziono także, że wyobraźnia i kreatywność ułatwiają zapamiętywanie i efektywną naukę. Dzięki sprawnemu i odważnemu wykorzystywaniu kreatywności jesteśmy w stanie sprawniej myśleć, improwizować i radzić sobie w nowych sytuacjach. Dotarcie do własnych zasobów twórczości zapewnia też szybszy rozwój osobisty i zawodowy. W końcu gdyby nie kreatywność, nadal żylibyśmy w jaskiniach. Niekonwencjonalne patrzenie na codzienne sprawy i twórcze podejście do wyzwań zrewolucjonizowały świat.

Według prof. Nęcki poziomów twórczości jest kilka, a ich zróżnicowanie zależy od tego, czy powstałe pomysły prowadzą do rozwiązań, które można wcielić w życie. Na poziomie podstawowym uruchamiane są twórcze procesy psychiczne i poznawcze. Nie prowadzą one jednak do powstania liczących się dzieł, gdyż na przeszkodzie stoi brak umiejętności i specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie. Kiedy mamy choć minimum wiedzy w dziedzinie, w której próbujemy rozwiązać problem, twórczość przechodzi na wyższy poziom, tzw. skrystalizowany. Poziom twórczości dojrzałej czy wybitnej osiągany jest przez specjalistów w danej dziedzinie, którzy wiedzę nabywają latami, żeby w końcu wprowadzić genialne, przewrotne rozwiązania, czasem wpływające na losy świata. „Przypadki genialnych laików mogą pozornie przeczyć tej tezie - pisze Nęcka - ale trzeba zdawać sobie sprawę z bardzo ważnego faktu: nawet jeśli niektórzy wybitni twórcy, tacy jak Edison czy Nikifor, nie dysponowali formalnym wykształceniem, to musieli bardzo dużo inwestować w swój rozwój intelektualny lub artystyczny, zanim byli zdolni do tworzenia dojrzałych dzieł”.

Bez względu na to, czy potrzebujesz kreatywnego myślenia w sprawach prostych i codziennych, czy też marzysz o wielkich i nowatorskich osiągnięciach - aby rozwijać swój twórczy potencjał, powinieneś zainwestować w dwie rzeczy - ciągłe zdobywanie wiedzy i zwiększanie sprawności myślenia.


TRENING KREATYWNOŚCI

1/3 Rozgrzewka, czyli od czego zacząć:

Pozbądź się irracjonalnych przekonań na swój temat - kreatywność nie jest zarezerwowana dla wynalazców czy artystów, jest zasobem każdego z nas.Zacznij więc od pozbycia się irracjonalnych przekonań na swój temat (np. że kreatywność ciebie nie dotyczy). Dzięki temu pokonasz największą przeszkodę w rozwoju kreatywności. Zacznij od prostego ćwiczenia: