Uczeni zbadali związek między przyjmowaną dziennie ilością owoców i warzyw a poziomem stresu u ponad 8,6 tys. Australijczyków wieku 25-91 lat. Byli to ludzie uczestniczący w panelu badawczym dotyczącym cukrzycy, otyłości i stylu życia (AusDiab), prowadzonym przez Baker Heart and Diabetes Institute.

Warzywa i owoce chronią przed szkodliwym stresem

Ludzie jedzący dziennie co najmniej 470 g owoców i warzyw mają o 10 proc. niższe poziomy stresu od tych, u których dzienna dawka wynosi tylko 230 g. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinniśmy jeść każdego dnia co najmniej 400 g owoców i warzyw.

– Nasze wyniki wzmacniają związek między zdrowiem psychicznym a kompozycją diety – tłumaczy Simone Radavelli-Bagatini, doktoranka w Instytucie Badań nad Żywieniem ECU i główna autorka analizy opublikowanej w czasopiśmie „Clinical Nutrition”.

Dlaczego owoce i warzywa łagodzą stres? Dokładny mechanizm nie jest znany, choć kluczem do zagadki mogą być zawarte w nich składniki odżywcze. – Witaminy, minerały, flawonoidy i karotenoidy redukują stany zapalne i stres oksydacyjny, tym samym poprawiają stan psychiczny – przekonuje Radavelli-Bagatini.

Na świecie średnio 1 na 10 osób cierpi na jakieś zaburzenie psychiczne. Jak podkreśla Radavelli-Bagatini, niewielka dawka stresu w codziennym życiu jest czymś naturalnym. Niekorzystny jest przedłużający się, chroniczny stres, bo on negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne.

– Przewlekły stres prowadzi do wielu dodatkowych problemów, jak choćby choroby układu krążenia, cukrzyca, depresja i stany lękowe – zauważa Radavelli-Bagatini.

Polacy jedzą coraz mniej warzyw i owoców

Według danych przedstawionych w 2015 r. przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dr med. A. Szczygła w Warszawie, konsumpcja warzyw i owoców w Polsce od kilkunastu lat nie rosła. Uczeni obserwowali nawet lekki trend spadkowy.

- Szacuje się, że spożycie świeżych owoców i warzyw – nie licząc ziemniaków i soków – nieznacznie przekracza w naszym kraju poziom 250 g dziennie na osobę. Uwzględniając ziemniaki, a także przetwory owocowo-warzywne, całkowity poziom konsumpcji owoców i warzyw sięga obecnie około 440 g na osobę dziennie – czytamy w raporcie IŻŻ.

Niestety, analizy ING Banku Śląskiego z 2019 roku wskazywały na utrzymanie się spadkowego trendu.

Źródła: Clinical Nutrition, Instytut Żywności i Żywienia.