Białko jest niezbędnym budulcem naszych mięśni, skóry, włosów i paznokci. Białkowe proszki powstają poprzez usunięcie wody z jego naturalnych źródeł, takich jak mleko, soja lub rośliny. Potem dodawane są do napojów i innych produktów spożywczych, by podwyższyć ich zawartość protein.

Zapotrzebowanie sportowców na białko potrafi być dwukrotnie wyższe od standradowego ze względu na energię, której potrzebują do pracy mięśni. Weganie korzystają z preparatów by nie musieć korzystać z białka pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, nabiału i jaj.

Rekomendowana norma dietetyczna to 0,8 grama na każdy kilogram wagi ciała dziennie.

- Wydaje mi się jednak, że te szacunki są trochę konserwatywne – mówi specjalistka odżywiania i dziennikarka Lisa Drayer – Wraz z wiekiem tracimy masę mięśniową i warto spożywać ilość białka, która będzie to rekompensować i pozwoli na jej zachowanie. Nawet jeśli nie jesteśmy sportowcami.

Wedle jej zaleceń dorosły człowiek powinien pozyskiwać 20-25% kalorii z białek. To około 100-125 gramów dziennie w przypadku diety 2 tysięcy kalorii. Normy te mogą się różnić u ludzi starszych lub takich, którzy wracają do zdrowia po chorobie lub odzyskują siły po operacjach.

Zalety odżywek

Po pierwsze wygoda – dla sportowców szukających odpowiedniego suplementu diety trudno o łatwiejszy wybór.

- Nawet ci o największych potrzebach mogą je spełnić właśnie w formie odpowiednich posiłków – mówi Drayer – Dla wielu znacznie wygodniej jest po ciężkim treningu wybrać suplement niż na przykład jogurt albo orzechy.

Podobnie jest w innych przypadkach. Dla wielu, którzy mają potrzebę białka przygotowanie piersi z kurczaka jest znacznie bardziej kłopotliwe niż sięgnięcie po zmiksowany w prostej formie suplement. Białko ma wysoki współczynnik sycenia i nie trzeba go wiele by zniwelować uczucie głodu. Dzięki temu można uniknąć przejedzenia przy jednoczesnym wzmocnieniu metabolizmu. W formie proszku jest jeszcze łatwiejsze do wchłonięcia przez organizm i może być mniej kaloryczne.
Większość odżywek zawiera soję lub kazeinę (białko z mleka), wysokiej jakości proteiny zawierające 9 najważniejszych aminokwasów, których nasze ciało nie jest w stanie samo wytworzyć.

Wady odżywek

Zbyt dużo białka – powyżej 35% dziennego zapotrzebowania kalorycznego – może prowadzić do kłopotów ze zdrowiem. Bóle głowy, niestrawność, zmęczenie, wzdęcia – to tylko niektóre z objawów, które możemy łączyć z nadmiarem protein. Niektórzy eksperci ostrzegają, że może to także zbytnio obciążać nerki i wreszcie doprowadzić do nadmiernej utraty wapnia i kłopoty z kośćmi.